Köpa bostad utan fast anställning

2010-12-09 @ 14:30:53
Jag har ett litet dilemma.
Faktiskt inte så litet heller. Ganska STORT.
Men helt självförvållat, det skall erkännas.

För några månader sedan sålde jag min lägenhet. Av 2 anledningar: jag kände mig klar där samt ville bo närmare dotterns dagis SAMT jag fick ett bra bud.
Till saken hör att jag kan vara ganska impulsiv. Inte tänka så mycket före. Mer tänka före efter.

Så, jag sålde. Bodde ju redan hos exet sedan ett par månader (flyttade in där efter sommaren då jag inte orkade ta hand om varken mig eller min dotter). Vi pratade om att försöka se om vi kunde lappa ihop saker, helt förutsättningslöst. Jag sa, så länge allt känns bra stannar jag i det.

Många vändor o turer senare vaknade jag upp en morgon (ja det var faktiskt nästan så) och kände att jag var mer vän med exet än något annat. Oklok som jag var, sa jag detta till honom. Det tog tyvärr hus i helvete (ursäkta svordomarna) och på 2 dagar stod jag ute på gatan.

Efter att ha tyckt synd om mig själv och fått 100 sammanbrott (varav ni kan läsa om några i denna blogg) så borstade jag av mig dammet och lyckades börja tänka klart igen.

Hur.Ska.Jag.Kunna.Lösa.Det.Här?

Steg 1:
SMS:a alla jag känner (och inte känner för den delen) och fråga om nån känner nån som känner nån som ska hyra ut något.
Nackdelen är ju att man får väldigt många frågor på vad det är som hänt.

Steg 2:
Kolla om det finns någon möjlighet att banken skulle kunna tänka sig låna ut en miljon eller så till en arbetssökande, nyss sjukskriven person. (de vanliga bankerna alltså)

Steg 3:
Kolla om BlueStep kan tänka sig låna ut åt mig samt vad de ska ha för ockerränta för det.

Steg 4:
Bita i det sura äpplet, gå ner på knä, böna o be om förlåtelse och se om min mor skulle kunna tänka sig låna ut säg, 500K till mig, så jag kan ta blankolån på resten och köpa lägenheten jag hittat (har själv drygt 300.000 att lägga in i handpenning).

Steg 5:
Fortsätta flytta runt hos kompisar och sova på soffan. Detta betyder tyvärr att jag inte får träffa min dotter då hon ska ha sin bas hos sin pappa (vill inte att hon ska behöva flänga runt hon med!)

Hmm, det känns lite som "ur askan i elden" här...
Får fundera vidare. På något jäkla sätt SKA det väl ändå gå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback